A lambdaszonda (vagy oxigénszenzor) a kipufogórendszerben, a katalizátor fölött helyezkedik el. Az oxigénérzékelő tájékoztatja a motor számítógépét (ECU) a kipufogógázok oxigéntartalmáról. Ennek alapján a számítógép meghatározza az injektorok által a hengerekbe befecskendezett üzemanyag mennyiségét úgy, hogy a levegő-üzemanyag arány tökéletesen vagy pontosan 14,7 rész levegő és 1 rész üzemanyag legyen. A Lambda vezérlése garantálja a gazdaságos üzemanyag-fogyasztást és csökkenti az emissziót. Az új környezetvédelmi szabványok egy második, a katalizátor után elhelyezett lambdaszondát írnak elő, hogy biztosítsák annak hatékonyságát. Egy bizonyos futásteljesítmény után a szonda beszennyeződik. Általában kb. 100-150 ezer futásteljesítmény után cserélni kell a lambdaszondát, mert hibás értékeket kezd mérni. Egy darab lambdaszonda cseréjének várható költsége 100 és 200 euró, de egyes járművekben 2 vagy 4 darab szonda is van.
A lambdaszonda cseréje előtt javasoljuk a hidrogénkarbon tisztítást. A lambdaszonda élettartamának meghosszabbítása érdekében javasoljuk, hogy a motort és ennek megfelelően a szondát legalább minden megtett 15.000 km után Carbon Cleaner berendezéssel tisztítsa meg. Továbbá, a karbontisztítás nemcsak a lambdaszondára vonatkozik, mert egy eljárással más alkatrészeket, pl. szelepek, turbó és részei, katalizátor vagy DPF szűrő tisztítását is magában foglalja.
Az autóban található valamennyi érzékelő megfelelő működése meghosszabbítja az oxigénérzékelő élettartamát. Például, ha az áramlásmérő hibás vagy rossz minőségű légszűrő miatt lett szennyezett, akkor nem tudja meghatározni a motorhoz vételezett levegő tényleges mennyiségét.
Ezért több vagy kevesebb üzemanyag befecskendezését okozza. Abban az esetben, ha a keverék túl gazdag, a lambdaszonda beszennyeződik és eltéréseket mutat. A legrosszabb esetben a műszerfalon lévő “Check Engine” jelzőfény világítani kezd. A városban vezetés vagy a rossz minőségű üzemanyagok szintén károsítják a szondát. A szonda élettartamának növelése érdekében javasoljuk, hogy minden megtett 15.000 kilométer után öblítse át a motort oxi-hidrogénnel.A legdrágább lehetőség a hibás lambda-oxigén-érzékelő cseréje egy új, eredeti szondára, amelynek ára 150 és 300 euró között változik.
A Facebook adatlapodon később is megtalálod ezt az oldalt, ha a Megosztás gombra kattintasz.